SKLADEM! Americké kyslíkové koncetrátory SKLADEM.

Cvičení pro seniory? Chůze a rotoped!

Pohyb patří mezi nejdůležitější aspekty zdravého života. V mládí se člověk hýbe prakticky kdykoliv bez sebemenšího zádrhelu – procházky, tenisová hra nebo třeba jogging. S přibývajícími léty však lidé často sportovní aktivity vzdají. Přesto právě ve vyšším věku přináší pohyb samé benefity. Jak tedy trénovat i ve stáří?

Pohyb jako základ lepšího života

Pravidelně se hýbat je nejlepší prevencí před nemocemi, které přicházejí ve stáří. Jestliže si chce senior zlepšit kondici, posílit pohybové ústrojí či udržet kloubní pohyblivost, nesmí pohyb, který je také užitečný i pro trávicí, vylučovací a kardiovaskulární soustavu, vynechávat.

Jak s cvičením začít ve vyšším věku

I přesto, že by se to mnohým mohlo zdát nemožné, člověk není nikdy tak starý, aby nemohl začít cvičit. Je jasné, že v 70 letech člověk nezvládne to samé, jako by mu bylo 30, ale cvičení je skutečně pro každého. Stačí jen správně zvolit.

 

Při volbě cvičebního plánu je zásadní vycházet ze zdravotního stavu a tomu jej uzpůsobit a je třeba to i konzultovat se svým lékařem. Pro seniory je vhodné zařadit aktivity, které nejsou náročné pro klouby.

 

Na překonávání rekordů to sice nebude, ale blahodárné účinky, které se dostaví, jsou lepší odměnou než medaile. Je možné s cvičením začít pomalu a postupně po krůčcích a týdnech přidávat na intenzitě. Tedy pokud to tělo dovolí, pokud ne, rozhodně není vhodné se přepínat.

Jaký pohyb jako senior zařadit

Nejlepším pohybem pro seniory je úplně obyčejná chůze. Když je dobré počasí, nebrání nic tomu, aby se procházka stala pravidelnou součástí dne. Co ale pokud to počasí nedovoluje? V dešti, na ledovém povrchu či v dusných horkách by taková procházka přinesla spíš více škody než užitku.

 

Procházku lze do jisté míry nahradit trenažéry pohybu. Vhodnými pomocníky tak mohou být rotopedy či šlapadla nebo běžecké pásy. Rotopedy a šlapadla THERA jsou pro seniory ideálním řešením.

 

Při tréninku by senioři měli vycházet ze svého tepu a ten si také hlídat. Ve vysokém věku je tréninkové tempo volnější a zátěž by měla vycházet z pulsu, který je aktuální.

 

Někdo tak bude mít na rotopedu větší zátěž a na běžeckém pásu si bude moci troufnout i na běh, někdo naopak může s mírnou zátěží na rotopedu k pohybu ještě využívat trenažér, na kterém si vystačí s chůzí. Lidé ve vyšším věku by neměli zapomínat ani na zařazení posilování a strečinku.

Chůze na pohybových přístrojích

Nachází-li se senior ve stadiu rehabilitace, pak by neměl vynechat léčebné pohybové přístroje. Jízdu na kole venku nahradí rotopedy a šlapadla, a ty je možné používat za jakéhokoliv počasí. Je-li potřeba začít krůček po krůčku, pak přichází na řadu přístroje na nácvik chůze.

 

Pokud rehabilitace začíná nácvikem chůze, existuje pro takové případy řešení ve formě specializovaných přístrojů. S využitím roboticky podporovaného nácviku chůzeTHERA Trainer lyra má pacient předpoklady se vrátit do samostatného života.

THERA-Trainer-lyra-GAIT-mood-(32) 

K tomu, aby mohl pacient znovu chodit, je důležité cvičení chůze. Přístroj THERA Trainer e-go dobře poslouží právě v tomto případě těm, kteří mohou stát na zemi. Pacienti si tak mohou procvičit volnou chůzi.

 Snímek obrazovky 2019-07-12 v 10.05.08

Pacienti, kteří nemohou stát samostatně, ocení dynamický vertikalizátor THERA Trainer balo, který umožňuje efektivní nácvik posturální kontroly. Přístroj také slouží k tréninku rovnováhy, vykročení, přenesení váhy nebo ke zvýšení svalové síly. Též reguluje svalový tonus či stabilizuje krevní oběh. Do cvičení s THERA Trainer balo lze zapojit i motivační prvek ve formě zpětné vazby. Díky THERA soft lze pomocí náklonu těla hrát pohybové hry.

THERA-Trainer-balo-balancetrainer-gleichgewichtstraining

Pohyb pro seniory se šlapadly v domácím prostředí

Aktivní cvičení se může ve vyšším věku provádět kromě chůze i pomocí šlapadel či rotopedů pro seniory. S THERA Trainer activo si zacvičíte kdykoliv si vzpomenete v teple svého domova. Přístroj je bez motoru a je vhodný na procvičení jak horních, tak dolních končetin. Je malý, skladný a výměna pedálů na nohy za nástavce na ruce je velmi snadná.

freisteller_mobi_armtrainer_von_hinten_03_b Kopie 

Pro náročnější pacienty je tu THERA Trainer mobi, který umožňuje vedle aktivního cvičení, také pasivní cvičení dolních končetin či horní části těla. Pomocí cvičení aktivujete svůj krevní oběh, zvýšíte svoji výdrž a získáte sílu ve svalech a více pohyblivosti. Cvičením dále povzbudíte látkovou výměnu v těle a podpoříte trávení. Více pohybu znamená více vyplavených endorfinů a více spokojenosti.

 

THERA Trainer tigo umožňuje pravidelný trénink pohyblivosti nohou a horní poloviny těla i aktivaci zbytkové svalové síly pacienta. Zvyšují se tak motorické schopnosti i výkonnost. Při terapii se s tímto přístrojem dobře dosahuje cílů terapie, umožňuje cvičení, které je efektivní ve veškerých fázích terapie. Přístroje THERA Trainer mobi a tigo jsou skoro pro každého, od pacientů na vozíku po ty, co mohou sami chodit.

 THERA-Trainer_tigo_510_Bewegungstrainer

Nezapomínejte na pravidelný pohyb a vyrazte na procházku ještě dnes. Pokud to počasí nedovoluje, nenechte nic náhodě a vyzkoušejte některý z námi nabízených přístrojů. Přístroje si na www.proormedent.cz  můžete zakoupit či pronajmout. Začněte si zlepšovat kvalitu života pohybem.

 

zdroje:

https://www.developgoodhabits.com/exercise-bikes-seniors/

https://www.prozeny.cz/clanek/hubnete-na-rotopedu-pozor-tohle-jsou-nejcastejsi-chyby-ktere-delate-42108

https://www.rehabilitace.info/zdravotni/cviceni-pro-seniory-doma-jak-na-to-a-co-cvicit/

https://medlineplus.gov/exerciseforolderadults.html

https://www.exercisebike.net/blog/smart-exercise-senior-citizens/