Lyžovat se dá v každém věku, a to i po zranění

Při lyžování je bolest nejen při pádu, ale také mohou bolet svaly a klouby. Bolest svalů však nejsou takový problém jako bolest kloubů – ta může znamenat něco závažnějšího. Jak klouby chránit,  je možné vrátit se k lyžím i po zranění? A jak spolu souvisí kolena a ledviny?

Kdy myslet na ochranu kloubů

Na klouby je dobré nezapomínat. Chraňte své klouby při vyšší zátěži jako je právě lyžování nebo snowboarding. Pokud máte po plastice ACL, rotační problémy nebo problém s postranním vazem, ortéza je způsob, který vám pomůže dostat se zpět na svahy.

Vyberte si kvalitní ortézu a nebudete litovat. Klouby je dobré chránit dříve než později.

Jak si chránit klouby při lyžování

Kolenní klouby jsou na lyžích zatěžovány více, než by si leckdy samy přály. Pokud jste po operaci vazů, nebo jiném zákroku a koleno je stále nestabilní, lze to jednoduše vylepšit – kvalitní ortézou na koleno. Kolenní ortézy pro lyžování jsou ta nejlepší ochrana kloubu.

Koleno je v ortéze ve správné poloze, tím se správně rozloží celá váha těla a koleni se tak uleví. Odlehčí se mu a tím budou i méně namáhány vazy a klouby. Mimochodem, věděli jste že, když při lyžování nosíte ortézu, snižujete tím výskyt poranění kolenního kloubu až 6x?

Jakou ortézu na lyžování vybrat

Ke světové špičce patří sériové ortézy CTi OTS od společnosti Össur®. Jsou to čtyřbodové karbonové ortézy, které se při dlouhodobém nošení jen tak neopotřebují. Při lyžování prakticky vůbec. Navíc jsou tyto ortézy lehké a pevné a plné vychytávek, mezi nimi například gelové výstelky na holeni, díky kterým ortéza neklouže ani při lyžování, nebo polycentrický kloub z nerezové oceli zaručující anatomicky správné vedení končetiny.

Nošení této ortézy vám neubírá nic na pohodlí a navíc vám koriguje špatné postavení kloubu i u kolene se špatným či poškozeným vazivovým aparátem. Tato kolenní ortéza pro lyžování se lehce schová pod oděvem, a tak o ní budete vědět jen vy. A možná ani to ne, jelikož její nošení vás nebude nijak omezovat. Ortézu si můžete nejen koupit, ale také vypůjčit.

Jak poznat, kdy nasadit ortézu

  • Pokud vás bolí klouby při lyžování nebo snowboardingu,
  • Vhodné je používat ortézu před i po operaci kolenního kloubu,
  • Pokud jezdíte na lyžích často, jste profesionální lyžaři nebo jezdíte na hory pravidelně,
  • S ortézou se můžete na svah vrátit už po roce od operace. Ortéza totiž pomáhá stabilizovat kloub, když jsou problémy s křížovými nebo postranními vazy v době po operaci, kdy není koleno ještě plně zotavené.

Zvolte si ortézu na míru

Můžete vybrat si z těchto ortéz – CTi OTS, FLEX a také CTi na míru. 

  • Ortéza CTi OTS – čtyřbodová karbonová ortéza, která je snadno nastavitelná a výborně se přizpůsobuje končetině. Kloub stabilizuje, ochraňuje a přitom je pohodlná. Tato ortéza je určena především mužům. Hodit se bude nejen při lyžování, ale také na snowboardu, běžkách nebo při hokeji.
  • Ortéza FLEX – čtyřbodová ortéza, která je lehká, a proto ji využijí především ženy. Jednoduše se nasazuje, přilne tak akorát a má polycentrický kloub FourMotion zajišťující anatomicky správné vedení kolenního kloubu. Lze omezit propnutí i ohyb pomocí kovových zarážek. Hodí se na zimní sporty stejně jako ortéza CTi OTS.
  • Ortéza CTi na míru – tato ortéza se vyrábí z karbonu přesně podle rozměrů kolene pacienta. Je potřeba si nechat vzít míru a poté si počkat 2 až 3 týdny na výrobu v USA. Ortéza je velmi lehká, perfektně sedí a díky protiskluzovému systému neklouže po končetině.

Zařaďte i další ochranu kloubů

Pro své klouby můžete udělat mnoho i dalšími způsoby. Kolenní klouby jsou propojené s funkcí ledvin, přidat tedy můžete různé ledvinové čaje, protahovací cvičení či masáže v oblasti ledvin. U kolenních kloubů myslete na posilování ohýbačů kolene na zadní straně stehna a také čtyřhlavého stehenního svalu.

Důležité je také chránit kolenní klouby při běžném pohybu obuví s odpruženou podrážkou. Současně je vhodné zregenerovat kloubní tkáně a doživotně pečovat o jejich výživu. Zdraví kolenních kloubů je spojeno s funkcí ledvin, proto je třeba pečovat i o ně.

Strava by pak měla být bohatá na vitamín C, E, selen, křemík či zinek. Vhodným pohybem pro kolenní klouby je turistika, plavání, rychlá chůze nebo jízda na kole či rotopedu – tyto sporty klouby posilují. Lyžování nebo snowboarding sice mezi tyto sporty nezapadají, ale s dobrou ortézou poškozené koleno i tento pohyb zvládá.

Autor článku

Fyzioterapeut Pavel Székely, Dis

Působí jako fyzioterapeut v rehabilitačním středisku Dopravního podniku hl. města Prahy již 27 let. Od roku 2003 působí jako stálý člen realizačního týmu a fyzioterapeut reprezentace České republiky v lacrosse.
 

Přečtěte si také:

  1. Jak na bolavá kolena při sportu?
  2. Chraňte kolenní klouby při náročném sportu ortézou na koleno CTi Össur